HTML

Építkezünk

A család nagy fába vágta a fejszéjét. vettünk egy telket és házat szeretnénk építeni. Pénzünk kevés. Hitelt nem szeretnénk felvenni. Az építkezéshez pedig teljesen analfabéták vagyunk. A tapasztalataink megosztására és jó tanácsok fogadására indítottam ezt a blogot.

Friss topikok

  • dreschma: Hol tart jelenleg a dolog? Ki volt a gépész tervező? Érdekelne az elérhetősége. dreschma@gmail.co... (2017.10.17. 15:58) Információ gyűjtés - Hőszivattyú
  • Trinoma: Kedves Mobema! Jelenleg mi is telek keresésben vagyunk, Vácduka számunkra is nagyon tetszetős. De... (2016.07.31. 14:05) Keressük a megfelelő telket
  • Sysco: Szia, Elkérhetném én is kivitelező elérhetőségét. Köszi. (2016.01.12. 10:46) Ajánlatok összevetése
  • Mobema: Igen valóban így volt. Én sem gondoltam, hogy ilyen gyorsan megy. Mondjuk a történethez az is hozz... (2012.09.07. 08:18) Tervezgetés és skiccek
  • Mobema: Nagyon köszi az infókat. Rákérdeztem a kivitelezőnél a megfelelőségi nyilatkozatokra, azt mondta n... (2012.04.13. 09:31) Építkezés megkezdése

2012.04.11. 10:43 Mobema

Ingatlan adásvétel - Irodával vagy anélkül?

Családon belül már többször vásároltunk lakást (Sok volt a költözés), így 4 alkalommal volt lehetőségem részt venni, vagy éppen asszisztálni a folyamatban.
Ekkor óhatatlanul kapcsolatba kerültünk ingatlanirodákkal is, hiszen a hirdetések jó része ezen irodákhoz tartozik.

Végül minden esetben amikor vásároltunk, sikerült a tulajdonostól közvetlenül vennünk a lakást. Először azt hittük, hogy könnyebb irodán keresztül, hiszen nagyobb a választékuk így több ajánlatból is választhatunk.
Az ingatlanügynökökkel kapcsolatban vegyesek a tapasztalataink. Találkoztunk rengeteg rémes emberrel. Ezek fő ismérve az hogy hazudnak mint a vízfolyás és nem kellően felkészültek, vagy egyszerűen csak lusták.
Attól a falnak tudok menni, amikor egy hirdetésben szereplő telefonszámot felhívok és azzal kezdik, hogy az a lakás már pont nincs meg (de tényleg most adtuk el) viszont van 2-3 hasonló, igaz, hogy azok picit azért már drágábbak. Na ekkor érdemes elköszönni szépen és letenni a telefont.
Be kell ismernem azonban, hogy ebben a szakmában is találkoztam már pár olyan közvetítővel, aki azért nagyon rendben volt. Ők készek voltak hétvégén is megmutatni az ingatlanokat, nem hajtottak el azzal, hogy ők csak hétköznap dolgoznak. Elmondták őszintén az esetleges negatív jellemzőit is az ingatlannak és a környékről is képben voltak és értékes információkkal szolgáltak.
Szóval ebben a szakmában is vannak jók és rosszak.
Mivel eddig inkább csak vevői oldalról voltak tapasztalataink érdekes a másik szemszögből látni a folyamatot.
Most ugyanis én vagyok az eladó fél. A szokásos módon kezdtem hozzá: Néhány fénykép az ingatlanról, majd internetes hirdetések.
Tudom, hogy most a legnehezebb eladni a válság közepén, de az eléggé meglepett, hogy 90%-ban szinte csak ingatlanirodák hívnak, holott a hirdetésben direkt kértem, hogy csak magánszemélyek keressenek.
A zöme azért azonnal, vagy rákérdezésre közli, hogy ő az xy ingatlaniroda ügynöke, de volt már olyan is, aki simán letagadta ezt, magánszemélyként deklarálta magát, eljött megnézte a lakást, majd a végén közölte, hogy ő tulajdonképpen ingatlanközvetítő és szeretne szerződést kötni.
Hát persze, hogy nem kötöttem. Még ő volt felháborodva, amikor közöltem, hogy mivel hazugsággal kezdett esélye sincs. Van ilyen is.
Ami meglepett, az az, hogy milyen sokba is kerül az eladónak az ingatlanközvetítés. Budapesten nem ritka a 4-5%-os közvetítői díj (néha még hozzáteszik, hogy plusz áfa).
Számoljunk kicsit: Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy 7,5 millás lakásnál az 300 eFt. (ha áfát is számolnak az plusz még 100 eFt)
Ezt az Áfa dolgot mondjuk azért nem értem, mert ez ingatlanirodánként is változik. Én mint eladó azt szeretném, ha konkrétan megmondanák nekem hogy ha eladjuk ennyiért a lakást, akkor ez nekem x eFt-ba fog fájni. Ahogyan a boltba is ha bemegyek, akkor leveszek egy liter tejet és rá van írva, hogy y Ft.
A két nagyobb iroda százalékokkal és áfával jött, de ki a fene akar 5%-ot fizetni az eladásért. Ezt rajtam kívül senki sem érzi soknak?
Nem értem azokat a vevőket sem, akik ragaszkodnak az irodához, hiszen az a 300-500 eFt akár az alku részét is képezhetné ahelyett, hogy kifizetem az irodának.
Mindenesetre találni olyan ingatlanközvetítőt is, aki fix áron vállalja a közvetítést, meg olyat is, aki 3%-al dolgozik. Az egyik ilyen irodánál például azt mondták, hogy mivel magánszemély vagyok ezért nekem fix áras és nincs olyan hogy x eFt +Áfa. Náluk az Áfás szerződés csak cégekre szól, úgyhogy nem értem, hogy az egyik irodánál miért ragaszkodnak az Áfához, a másiknál meg miért nem.
Valaki biztosan rosszul tudja.  
Na mindegy a szimpatikusabb irodákkal végül is kötöttem megbízási szerződést, aztán remélem, hogy így előbb-utóbb sikerül vevőt találni. (Mert jó lenne még idén be is fejezni az építkezést)
Azt hallom egyébként miden ismerősömtől, hogy ma Budapesten már nem lehet eladni ingatlaniroda nélkül lakást. Ami azért furcsa, mert valaki ezt a díjat biztosan megfizeti, vagy az eladó (olcsóbban adja), vagy a vevő (nincs annyi alkulehetőség), de általában mind a ketten.
Érdekelnének a tapasztalatok lakáseladás terén. Valóban csak ingatlanirodákon keresztül érdemes próbálkozni?

szerintünk: (5/5)
szerintetek: (0/5)

Szólj hozzá!

Címkék: ingatlan vásárlás ügyintézés ingatlanvásárlás ingatlanközvetítés ingatlaniroda árajánlatok


A bejegyzés trackback címe:

https://hajraepitkezunk.blog.hu/api/trackback/id/tr384382694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása