HTML

Építkezünk

A család nagy fába vágta a fejszéjét. vettünk egy telket és házat szeretnénk építeni. Pénzünk kevés. Hitelt nem szeretnénk felvenni. Az építkezéshez pedig teljesen analfabéták vagyunk. A tapasztalataink megosztására és jó tanácsok fogadására indítottam ezt a blogot.

Friss topikok

  • dreschma: Hol tart jelenleg a dolog? Ki volt a gépész tervező? Érdekelne az elérhetősége. dreschma@gmail.co... (2017.10.17. 15:58) Információ gyűjtés - Hőszivattyú
  • Trinoma: Kedves Mobema! Jelenleg mi is telek keresésben vagyunk, Vácduka számunkra is nagyon tetszetős. De... (2016.07.31. 14:05) Keressük a megfelelő telket
  • Sysco: Szia, Elkérhetném én is kivitelező elérhetőségét. Köszi. (2016.01.12. 10:46) Ajánlatok összevetése
  • Mobema: Igen valóban így volt. Én sem gondoltam, hogy ilyen gyorsan megy. Mondjuk a történethez az is hozz... (2012.09.07. 08:18) Tervezgetés és skiccek
  • Mobema: Nagyon köszi az infókat. Rákérdeztem a kivitelezőnél a megfelelőségi nyilatkozatokra, azt mondta n... (2012.04.13. 09:31) Építkezés megkezdése

2011.11.25. 11:14 Mobema

Információ gyűjtés - Szigetelés és ablakok

Ezen témával kapcsolatban bevallom, kissé tanácstalan vagyok. Nem nagyon néztem utána, inkább személyesen kérdezgettem a hozzáértőket, de elég eltérő véleményeket hallottam. A netről levadászott információk nagy részét nem is értem, mert tele van mindenféle szakszavakkal és anyagnevekkel. Mintha tudnom kellene, hogy melyik mire való. Lesz itt még probléma úgy látom.

 

Egyrészt a tervezőnk Ilona szerint ez az egész szigetelési hercehurca csak a gyártók által nyomott marketing. Nem kell ezt annyira komolyan venni, mint amennyire cikkeznek róla. Az építési szabályok szigorodása is inkább csak a gyártók lobbijának köszönhető, ugyanis nagyon megnehezíti az építtetők dolgát a sok felesleges megkötés.

Arról már én is hallottam, híradókban és a netet böngészve, hogy 2019-től szinte csak a passzívház szabványnak megfelelő házakat lehet építeni, de az még azért odébb van. Azzal viszont csak most szembesített a tervező, hogy bizony januártól is rendesen szigorodnak a szabályok, így jobb ha az építési tervet még idén beadjuk , mert ekkor az idei szabályok fognak még ránk vonatkozni.

Ami a jelenlegi szabályokat illeti, most még 44 cm-es poroterm tégla úgy magában szigetelés nélkül megfelelő. Jövőre már ez nem lesz elég.

Én azért szeretnék szigetelést, ezért Ilona azt ajánlotta, hogy legyen akkor 38-as tégla és 6 cm hőszigetelés.

Ugyanakkor az ismerőseink, akik nemrég már túléltek egy házépítést esküsznek rá, hogy a szigetelés a legfontosabb dolog a világon.

A neten is keresgéltem és ott is erre esküdözik mindenki.

Ilona kétfajta anyagról beszélt nekem a hőszigeteléssel kapcsolatban. Az egyik a polisztirol lapos szigetelés (EPS) a másik pedig valamilyen üveggyapotos. A gyapotos a kevésbé környezetszennyező és a hatékonyabb is, de a másik az olcsóbb, úgyhogy nálunk valószínűleg ilyen lesz. Igyekszem, ugyan minél kevésbé szennyezni a környezetet, de nem háromszoros áron.

Szóval a szigetelés vastagsága 6 cm vs. 14 cm. Azért elég nagy a különbség. Most kinek higgyek? Az ismerőseink mondjuk, majdhogynem egy passzívháznak megfelelő házat építettek. Amikor rákérdeztem pontosan, a költségekre, akkor elmondták, hogy 30-as téglából építkeztek és 14 cm grafitos szigetelést raktak fel  a típusa austroterm (remélem jól írtam le). És szerintük az, hogy 5 cm vagy 14 cm vastag anyagköltségben szinte csak olyan 60-100 eFt. plusz költséget jelentett, akkor meg ugye miért ne.

Hajlok rá, hogy inkább rájuk hallgassak, mert nekik már kész a házuk és a mindennel meg vannak elégedve (fűtés, hűtés, ablakok, szigetelés).

Adtak pár tippet, ami számomra újdonság volt. Azzal eddig is tisztában voltam, hogy a falakon kívül a tetőt és a lábazatot is szigetelni kell, illetve azzal is, hogy a megfelelő nyílászárók kiválasztása igencsak fontos. Elmeséltek egy esetet, ami egy ismerőssel történt. A kivitelezők odafigyeltek a szigetelésre mind a tetőn, mint a lábazaton, valamint a homlokzaton is , de készült a házhoz építve egy külső terasz, ami össze lett építve a ház falával. És persze oda, ahol a ház és a terasz összeér nem tettek szigetelést, csak úgy egybeépítették. Az eredmény: állítólag nagyon behúzza a hideget a terasz és kemény ezresek mennek el a pluszban a fűtésre, pedig csak egy réteg szigetelés kellett volna a terasz és a ház közé.

Most vegyük szemügyre az ablakokat. Az ismerőseinknél elég sok ablak van. Viszonylag nagy a nappalijuk és szeretik a fényt. Nagyon jól mutatnak ezek a teljesen üvegajtó jellegű nyitható teraszkijáratok. Tulajdonképpen a bejáratuk faltól-falig és plafontól padlóig ablak.

Itt is odafigyeltek a minőségre és olyan 3 rétegű nyílászárókat választottak, amelyek passzívház minősítéssel rendelkeznek. Az ára? Hát azt mondták, hogy inkább ne is kérdezzem, mert ez egy elég komoly tétel volt még úgy is, hogy jelentős árengedményt kaptak.

Azt hiszem, hogy én ezen kicsit spórolni fogok. Nem feltétlenül a minőségen (bár majd elválik, ha oda jutunk), hanem inkább a nyílászárók mennyiségén. Nem akarok faltól falig üvegajtókat.Elég lesz szobánként egy-egy ablak, ezt talán még túléli a pénztárcánk.

Egyébként a nyílászáróknál is kaptam egy tippet. Sokszor megveszi az ember a drága ablakot, amit aztán a szakember beépít a helyére a falba, de az ablak és a fal érintkezésénél nem figyel a szigetelésre. Így hiába van szigetelve a ház és hiába a jó minőségű nyílászáró, a kettő találkozásánál szökik a meleg. Mi a megoldás? Úgy kell kérni az ablak beépítését, hogy az érintkező felületet először le kell szigetelni és erre kell állítani az ablakot. Erről is most hallottam először, de logikusnak tűnik, nem?

 

Ha már szóba került ebben az írásban, akkor jöjjön a végére néhány gondolat a passzívházról.

Ennek is utánaolvasgattam, mert elég csábító gondolat: Olyan házat építeni, amelyben nem kell a fűtésért fizetni. Hogy ez hogyan működik? Megvan rá a technika: speciális fal és szigetelés kell hozzá, valamint megfelelő nyílászárók és szellőzőrendszer. Akit komolyabban is érdekel, az alaposan utánaolvashat a neten, van anyag bőven ábrákkal és komplett technikai leírással.

Nézzük az én szempontomból:

  • Jóval drágábban lehet felépíteni egy passzívházat, mint egy hagyományosat. Olyan 20-30 százalékra saccolják, de szerintem van az több is. (Hát igen. Nálam azért a költségek fontosak)
  • A szellőző rendszer a lelke az egésznek, ami azt jelenti, hogy nem nagyon lehet ablakokat nyitogatni benne (Én imádok szellőztetni, nem tudnám elképzelni, hogy ne nyitogassam az ablakokat)
  • Nem lehet benne kémény (Én meg kandallót, vagy cserépkályhát szeretnék kiegészítő fűtésként. Szeretem nézni a tüzet)
  • A formája is elég kötött. Többnyire téglatest alakú és olyan kissé csapott laposabb tetővel  készítik (A téglatesttel nincs bajom de, én olyan kis helyes piros cserepes, rendes tetős házat képzeltem el magunknak)

 

szerintünk: (5/5)
szerintetek: (4/5)

Szólj hozzá!

Címkék: építkezés családi ház építési nyílászárók szigetelés házépítés passzívház háztervezés mobema


A bejegyzés trackback címe:

https://hajraepitkezunk.blog.hu/api/trackback/id/tr533410529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása